Kompetencijas tobulinantys suaugusieji pasiilgo gyvo bendravimo

2021-04-17 By SMCadmin Off

Dėl COVID-19 pandemijos šalyje paskelbus karantiną, visos švietimo sritys susidūrė su dideliu iššūkiu – įvestas visuotinis nuotolinis mokymas. Kadangi neformalusis švietimas nėra privalomas, iškilo keli pasirinkimai: arba mokymo procesą pagal galimybes vykdyti nuotoliniu būdu, arba stabdyti. Neformaliojo suaugusiųjų švietimo bendrųjų kompetencijų tobulinimo programų įgyvendinimas Kėdainių suaugusiųjų ir jaunimo mokymo centre, besimokančiųjų ir neformaliojo švietimo mokytojų apsisprendimu, kai tai įmanoma pagal konkrečios grupės specifiką, jau beveik visus mokslo metus tęsiamas nuotoliniu būdu. Su kokiomis problemomis susiduria neformaliojo suaugusiųjų švietimo organizatoriai ir ką apie tai mano programų dalyviai?

Pirmieji klausimai iškilo svarstant, ar visas programas, kurios buvo pradėtos 2020–2021 mokslo metų pradžioje, įmanoma įgyvendinti nuotoliniu būdu. Apklausus grupių dalyvius ir mokytojus, paaiškėjo, kad nuotolinis mokymasis populiariose įprastu metu suaugusiųjų fizinio aktyvumo grupėse „Funkcinė treniruotė“ ir „Judesio menas“ nėra priimtinas. Todėl šių programų vykdymas karantino metu buvo sustabdytas. Nežiūrint laikino veiklos nevykdymo, šis laikotarpis išnaudotas produktyviai: suremontuotos ir atnaujintos fizinio aktyvumo grupinių užsiėmimų patalpos ir pritaikyta nauja įranga. Ruošiantis grįžti prie įprasto kontaktinio mokymosi, rengiama viešinimo medžiaga, demonstruojanti įvairių fizinio aktyvumo formų patrauklumą ir specifiką. Tikimasi, kad šios priemonės padidins vedamų neformaliojo suaugusiųjų švietimo užsiėmimų kokybę ir sudarys sąlygas didesniam suaugusiųjų asmenų skaičiui užsiimti fiziniu aktyvumu pagal jų poreikius ir lūkesčius.

Neformaliojo suaugusiųjų švietimo skyriuje nuotoliniu būdu buvo tęsiami užsienio kalbos grupių, slaugos ir masažo, taip pat kai kurių įgyvendinamų projektų grupiniai užsiėmimai. Visų šių bendrųjų kompetencijų tobulinimo programų ir projektų įgyvendinimo dalyviai mokosi naudojant nuotolinio mokymo aplinkas, kurios užtikrina ne tik skaitmeninio ugdymo turinio pasiekiamumą, bet ir bendravimą bei bendradarbiavimą realiuoju (sinchroniniu) ir/ar nerealiuoju (asinchroniniu) laiku. Kiekviena grupė pasirenka jai labiausiai priimtiną ir patogiausią mokymo aplinką: elektroninis paštas, Zoom, Google Meet, Facebook, Messenger, Skype, kitas ryšio priemones.

Besimokančiųjų suaugusiųjų teigimu, „nuotolinis mokymas kaip ir nekelia jokių rūpesčių, nebent stringa internetas. Turime galimybę atlikti žodyno bei gramatikos pratimus, spėjame pakalbėti. Tai yra patogus būdas, nes nereikia eiti iš namų. Sutaupomas laikas ir kelionės išlaidos, ypač, kai dabar pavojingos sąlygos kelionėms…“. Tačiau pripažįstami ir nuotolinio mokymosi trūkumai: suaugusieji pavargsta nuo ekranų (ypatingai, jeigu dar ir darbo metu juos naudoja), pasiilgsta gyvo bendravimo: „Žinoma gyvos pamokos yra geriau, tačiau nuotolinis – vis geriau nei nieko…“.

Anglų kalbos užsiėmimus nuotoliniu būdu vedančios neformaliojo suaugusių švietimo mokytojos Asta Pukienė ir Asta Gavrilčikė pastebi, kad mokymų dalyviai aktyvūs, visuomet pasiruošę užsiėmimams. Mokymuisi naudojami vadovėliai  ir papildoma medžiaga. „Techninių nesklandumų beveik nėra, gal tik negalime kokybiškai klausyti audio medžiagos, tad ją dažniausiai klausomės namuose, savarankiškai“. Šiai nuomonei pritaria ir lektorė Gražina Jedemskienė, Kėdainių SJMC vedanti anglų kalbos užsiėmimus „Smegenų mankšta“ senjorams pagal projektą „Draugiška senjorams bendruomenė“, finansuojamą Europos socialinio fondo ir Kėdainių rajono savivaldybės. Senjorai puikiai prisitaikė prie esamos situacijos, kai kuriems, žinoma, teko pasimokyti dirbti kompiuteriu, bet tai suteikė dar daugiau naudos, kaip patys prisipažįsta.

Slaugos ir masažo grupės mokytoja Sandra Rimkuvienė kai kuriuos nuotolinius užsiėmimus veda būdama Centro patalpose, nes tik specializuotuose kabinetuose yra reikalinga žinioms pateikti vizualinė metodinė medžiaga, įranga ir priemonės. Remdamasi moksliniais teiginiais, mokytoja pabrėžia, kad teorinės ir praktinės žinios – dvi neatskiriamos mokymosi proceso dalys. Teorija atveria galimybes praktinių įgūdžių ugdymui, o praktika padeda įsisavinti teoriją. „Mokantis slaugos ir masažo, tikrai neužtenka tik teorinių žinių, kurias galėtume naudoti atliekant tam tikras praktines užduotis.Todėl besimokantieji šioje grupėje suaugusieji laukia kontaktinių susitikimų, kai galės gautas teorines žinias papildyti praktinias įgūdžiais ir dalintis patirtimi  bendraudami gyvai, o ne virtualioje erdvėje“.

Šiuos dalyvių ir mokytojų vertinimus patvirtina švietimo specialistų išvados, kur pripažįstama, jog mokymas ir mokymasis nuotoliniu būdu yra sunkesnis psichologiškai, nes ribojama pajautimu gaunama informacija, klausa ir rega vaizdo pamokų metu per daug įtempiama, apkraunama. Prireikia daugiau skaitymo, rašymo, o tai, savo ruožtu, pareikalauja daugiau laiko.

Vertinant neformaliojo suaugusiųjų švietimo grupių dinamiką mokslo metų eigoje, tenka pripažinti, kad, tęsiant mokymąsi nuotoliniu būdu, grupių ir dalyvių jose skaičius sumažėjo, kai kur – net dvigubai. Tačiau tai suprantama, juk neformalusis švietimas skiriasi laisvumu, kur dėmesys nukreiptas į procesą, o ne į rezultatus, besimokantiems suaugusiems žmonėms – svarbu ne tik kompetencijų tobulinimas, bet ir prasminga saviraiška.

Jūratė Vaitonienė, Neformaliojo suaugusiųjų švietimo skyriaus vedėja